Skaderisker inom löpning

Inom löpning finns det en del skaderisker att se upp för. De flesta av dem drabbar ben och fötter, men några kan också påverka hela kroppen. Men vilka skador kan man råka ut för?

Överträning

En slags skada som påverkar hela kroppen är överträning. Genom att hålla koll på sin träning, och inte träna för mycket eller för hårt kan man undvika att drabbas. När det gäller överträning finns det inte någon generell behandling utan det handlar bara om att minska ner sin träning. Överträningen i sig är inte någon direkt skada men den kan leda till symtom som gör att man inte orkar lika mycket i vardagen.

Att trampa snett

När man är ute och springer är det lätt hänt att man trampar snett. Det kan handla om att man råkar trampa på en sten eller rot, en vägkant som man trampar snett på eller liknande. Många gånger händer ingenting när man trampar snett, annat än att man får lite ont i foten tillfälligt. Men att trampa snett kan också leda till stukningar, vrickningar eller benbrott.

Fallolyckor

Om man springer i ojämn terräng eller om man vill träna när det är halt ute finns det en viss risk att man ramlar. En fallolycka kan ge relativt allvarliga skador om man har otur. Ofta handlar det om att händerna råkar illa ut i samband med att man tar emot sig. Det bästa kan faktiskt vara att man bara slappnar av i kroppen och rullar ihop sig, istället för att sträcka ut armarna.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *